Forum:Portale 2015

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.

Zobacz główny artykuł: Forum:Portale.

Dużo się dzieje, są pomysły na nowe portale (Rebelianci), jest kilka starszych propozycji, które są w stanie zawieszenia od kilku lat (Imperium, Knights of the Old Republic). Te już istniejące są mocno zaniedbane, a od strony "zaplecza" panuje niezły sajgon. Portale to bardzo dobry sposób na uporządkowanie zasobów Biblioteki pod kątem czytelników (kategorie są ważniejsze raczej dla edytujących). Obniżają próg wejścia, pozwalają łatwiej dotrzeć do powiązanych informacji. Same plusy, pracy wbrew pozorom też nie jest tak wiele, zwłaszcza, gdy odświeżymy nieco formułę i przerzucimy ciężar na zwykłych użytkowników zamiast bawić się w koncepcję opiekunów. W związku z tym warto na nowo siąść do tematu i omówić go z nieco szerszej perspektywy. Trzeba przyjrzeć się istniejącym portalom, pomyśleć nad ponownym podziałem treści na szablony, jeśli gdzieś jest zbyt dużo/mało linków. Trzeba rzucić okiem na strony dyskusji, listy haseł, wszelkie "to do" - zarówno od strony ich treści i przeznaczenia, jak też pod kątem ich nazewnictwa, prefiksów, umiejscowienia w kategoriach. W tej chwili panuje tam spora dowolność. Warto wrócić do tematu kolejnych portali i zastanowić się, które pomysły warto dokończyć, które najlepiej rokują (jeśli chodzi o chętnych do edycji i zainteresowanie czytelników). Mogą się też pojawić nowe propozycje, bo (patrz początek) to naprawdę ułatwia poruszanie się w tak olbrzymim zbiorze artykułów, a same portale są standardem na Wikipedii. Z gotowymi listami łatwiej robić porządki, lepiej widać czego brakuje, co należy poszerzyć itd. Zapraszam do dyskusji.--signstraznik.png Mario Dyskusja  00:58, 6 lip 2015 (CEST)

Dyskusja

Moim zdaniem Portal:imperium jest bez sensu za dużo haseł i też w części pokrywało się to z Portalem:Rebelianci. Proponuje otworzyć rebeliantów przed sezonem drugim bo się zrobi duży bałagan. Można by stworzyć Portal:Dziedzictwo które obejmowało by Dziedzictwo i Dziedzictwo II Pozdr. Lord Kenobi (dyskusja) 10:05, 6 lip 2015 (CEST)

Nowe portale zawsze na propsie. :) Ale nie możemy ich namnożyć, bo podstawą ich istnienia jest ich względna kompletność. Jak na moje oko potrzebne są, poza Rebeliantami, które są absolutnym "MUST", uważam, że trzeba by zebrać w jedno miejsce hasła związane z Nową Trylogią. Planety, Postacie, miejsca i opisu członków ekipy związane z "Force Awakens" a potem - z kolejnymi epizodami.
Druga sprawa - to portal dotyczący gier Star Wars. Mamy "nowe otwarcie"i gier będzie co raz więcej...
Trzecie sprawa - trzeba zaproponować nowy wygląd portali. Kiedyś pomysł z "kolorami" był dobry, ale ten oczojebny niebieski w portalu TOR mnie niszczy... :)
Zmiany proponowane przez Mario są dobre. Nie ma się co opitalać. Zróbmy to! :)--signstraznik.png Yako Dyskusja  11:16, 6 lip 2015 (CEST)
Portal dotycząc nowej trylogii można połączyć z portalem:saga. Nawet jest już w portalu:saga dodany First Order. Można tylko nazwę portalu zmienić. Lord Kenobi (dyskusja) 11:30, 6 lip 2015 (CEST)
Tak, hasła z 7, 8 i 9 epizodu lądują w portalu Saga, bo i same filmy stanowią kontynuację sagi. Natomiast pozostałe filmy (Antologia) jako odrębna seria powinna mieć odrębny portal. Chyba, że dla przejrzystości całą trzecią trylogie dajemy oddzielnie, ale na razie byłoby tam dość skromnie.
Nowa szata graficzna - nie mam nic przeciwko. Obecny projekt portali jest już wiekowy i myślę, że nikt się przy nim nie będzie upierał. Ale dyskusje nad wyglądem i treścią można prowadzić równolegle.
Jeśli chodzi o nowe portale: też unikałbym tematów bardzo szerokim, jak Imperium, Jedi, Sithowie. Chodzi o skoncentrowanie pracy fanów zajmujących się dosyć zwartą tematyką, a więc nacisk położyłbym na różne serie książek, komiksów, gier. Do tego przekrojowe portale o tych typach źródeł, pełniące role "przewodników". Chodzi o to, by przy okazji powstawania portali stworzyć też zaplecze, miejsce robocze do dyskusji nad hasłami, dzielenia się zadaniami etc. Żeby usprawnić pracę.--signstraznik.png Mario Dyskusja  12:02, 6 lip 2015 (CEST)
Jeśli chodzi o zmiany w portalach, to jedna rzecz IMHO jest na już do zrobienia. Podział portalu wojny klonów na rzeczy z TCW i innych kanonicznych źródeł i na rzeczy z książek, komiksów itp. Z nowych to zastanawiam się nad portalem Przeznaczenie Jedi, jako że to ostatnia seria książek ze starego EU. Tylko zastanawiam się, czy wpiąć w to też książkę Zaginione Plemię i komiksy spiral, bo to jakby jest uzupełnienie serii. Totus (dyskusja) 16:00, 6 lip 2015 (CEST)
Ja bym jednak oddzielił Epizody 7, 8, 9 od reszty. Portale mają za zadanie ułatwiać (głównie laikom, nie oszukujmy się), poruszanie się po Bibliotece. Od zawsze w Bibliotece najbardziej poszukiwane były hasła związane z Clone Wars i filmami. Teraz co raz bardziej poszukiwane są hasła związane z E7. Trzeba by je wyciągnąć jak najbardziej na wierzch. Nawet jeśli jeszcze nie ma ich zbyt wiele... --signstraznik.png Yako Dyskusja  10:30, 7 lip 2015 (CEST)
Ja tam się zgadzam z Yako, ale dodatkowo rozdzieliłbym oryginalną trylogię od epizodów 1-3. Mustafar29 11:08, 7 lip 2015 (CEST)
Ok, to robimy oddzielny portal na nowej trylogii. Za dużo informacji na razie tam nie będzie, ale faktycznie, dla czytelników będzie to wygodniejsze niż przekopywanie się przez tony linków z OT i NT, żeby znaleźć coś nowego. Przy okazji przyda się jako zaplecze dla tworzenia haseł w okolicach premiery i później. Dobrze by było, gdyby przynajmniej wydarzenia z nowych filmów były w miarę porządnie opisane, bo niestety z poprzednimi jest pod tym względem nie najlepiej.--signstraznik.png Mario Dyskusja  14:58, 7 lip 2015 (CEST)
Proszę się o wypowiedzenie na stronie dyskusji portalu:Imperium (Dyskusja Biblioteka Ossus:Listy haseł do portali/Imperium#Usunięcie). THX Lord Kenobi (dyskusja) 18:37, 7 lip 2015 (CEST)
Proponuje jak powyjże Mustafar29 by rozdzielić portal:saga na prequele i oryginalna trylogie. Zastanawiam się czy tych not-kanon słowników obrazkowych, adaptacji itp. stamtąd nie wywalić.:) Lord Kenobi (dyskusja) 19:06, 16 lip 2015 (CEST)
Ktoś jest jeszcze zainteresowany tematem? Dobrze byłoby skończyć chociaż portal Rebeliantów przed premierą drugiego sezonu.--signstraznik.png Mario Dyskusja  15:51, 5 wrz 2015 (CEST)
Jeśli chodzi o Rebeliantów to spora część haseł już jest. W ciągu najbliższego tygodnia postaram się siąść i uzupełnić chociaż trochę z pozostałych. Więc portal można chyba już stawiać, czego by brakowało? No i ponownie wspomnę, że portalowi wojny klonów przydałoby się rozdzielenie na kanon i legendy.Totus (dyskusja) 15:59, 5 wrz 2015 (CEST)

Zaplecze

W kategorii portali panuje niezły bajzel, sam podział na wszelkie strony techniczne i dyskusyjne też jest dosyć mętny. Jednocześnie tych stron nie jest dużo, więc gdy wypracujemy jakiś plan, posprzątanie będzie formalnością. Na początek mam następującą propozycję:

  • Portal:X - strona główna portalu ze wszystkimi szablonami
  • Dyskusja portalu:X - dyskusja, gdzie omawiane będą kwestię związane z całym zapleczem portalu . Będziemy tu dyskutować o propozycjach zmian jeśli chodzi o szablony, wstępniaki, szatę graficzną, jakieś kwestie techniczne etc. Generalnie strona ta, według prostej logiki, powinna być miejscem dyskusji o samej stronie portalu.
  • Portal:X/Hasła - coś podobnego do obecnie istniejących list haseł, które często mają wymiar roboczy. Tu jednak widzę dwie propozycje, choć możemy równie dobrze zrealizować obie.
    • Pierwsza: byłaby to kompletna lista haseł, ale "czysta", napisana w taki sposób, by służyła też czytelnikom. Byłaby czymś w roli pełnej wersji portalu, kompletnym zbiorem wszystkich linków, tylko bez bajerów w stylu grafik, szablonów etc. Gdyby na danym portalu jakieś listy za bardzo się rozrosły, moglibyśmy, wzorem portalu Portal:Mandalorianie umieszczać w szablonach tylko najważniejsze linki + link do miejsca, gdzie znajduje się pełny spis. Tam są to zwykle linki do kategorii, tu linkowalibyśmy do konkretnych sekcji, np. ([[Portal:X/Hasła#Postacie|Pełna lista postaci]]. Ta wersja byłaby pozbawiona wszelkich dyskusji, komentarzy, dopisków dla edytujących (typu zalążek, poszerzyć, w edycji).
    • Druga: listy haseł działały by na takiej samej zasadzie jak teraz, czyli jako swego rodzaju brudnopis, w którym zbieralibyśmy hasła wędrujące następnie do szablonów (głównie przy planowaniu nowych portali), a w późniejszej fazie (po utworzeniu portalu) jako "to do". Umieszczalibyśmy tam np. linki do zagadnień, które pojawiły się w najnowszym filmie, odcinku, komiksie - ale nie chcemy ich jeszcze dodawać do szablonów, bo chcemy przedyskutować formę nazwy, ujednolicić nazewnictwo etc. Do tego moglibyśmy oznaczać każdy artykuł według stanu - czyli przy każdym byłby dopisek typu stub, nieaktualne, do poszerzenia, w edycji użytkownika X, zaklepane do napisania przez użytkownika Y, dyskusja o artykule w toku - wiecie rozumiecie. Moim zdaniem bardzo ułatwiłoby to nam pracę, bo teraz panuje jednak chaos. Ludzie tworzą artykuły, potem przez dłuższy czas zastanawiamy się nad zmianą nazwy, bo dyskusja ginie w odmętach ostatnich zmian itd. Tutaj mielibyśmy wszystko czarno na białym, byłoby widać co jest do zrobienia, które hasła są aktualnie poprawiane, gdzie toczy się dyskusja. W ostatnich zmianach panuje czasem duży chaos i ciężko na szybko połapać się w sytuacji. Poza tym artykuły są aktualizowane ze sporym opóźnieniem, nie wszystkie linki pojawiają się od razu np. w spisie zawartości odcinków. Tu panowałaby większa swoboda, można będzie podawać linki (to nie muszą być nawet faktyczne linki, zwłaszcza, gdy jest problem z nazwą) w luźniejszej formie, dopisywać przy nich uwagi - zakładam, że dzięki temu nowe informacje poddawane byłyby dyskusji o wiele wcześniej i bardziej regularnie, a nie tak jak teraz - w momencie, gdy ktoś chce napisać hasło. Jeżeli jakiś użytkownik utworzy dyskusję o danym artykule, jednocześnie zasygnalizuje to na tej stronie.
    • Moim zdaniem warto by utworzyć obie listy. Jedna służyłaby czytelnikom, druga znacznie usprawniłaby pracę Archiwistów. Łączenie ich nie ma sensu z oczywistych względów. Takie listy można też spokojnie tworzyć dla tematów, które na razie nie mają w planach portali.
  • Dyskusja portalu:X/Hasła (nie jestem pewien, czy system połączyłby obie podstrony, trzeba to weryfikować). Tutaj toczyłaby się dyskusja o samej liście, a więc głównie o nazwach haseł dla elementów ze świeżych źródeł. Tu można by też dyskutować nad jakimś podziałem obowiązków/ról itd. Nie rozmawialibyśmy tu o samym portalu (bo ten ma własną dyskusję), również rozmowy o już utworzonych artykułach powinny być prowadzone w ich dyskusjach. Ta strona pozwoliłaby nam po prostu uporządkowywać pewne kwestie zanim ktoś (kiedyś) utworzy hasło. Za dużo ostatnio przenoszenia stron w tę i z powrotem.
  • Wszystkie te strony (portal i jego pochodne) znajdowałyby się w kategorii danego portalu. W kategorii głównej portali byłyby wyłącznie kategorie poszczególnych portali, względnie jakieś strony ogólne (np. ta dyskusja).

To tak na początek. Liczę, że uda nam się postawić to wszystko na nogi, bo moim zdaniem (i chyba nie tylko) naprawdę pomogłoby to nam ogarnąć Ossusa. Mamy ograniczoną ilość czasu i rąk do pracy, więc dobrze by było mieć solidne podstawy, żeby nie tracić czasu na jałowe porządki, przenoszenia, szukanie i zapominanie przeciągających się dyskusji w 20 miejscach etc.--signstraznik.png Mario Dyskusja  00:58, 6 lip 2015 (CEST)