Pasjans według Jade

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.

Pasjans według Jade
Jade Solitaire
Autor/rzy: Timothy Zahn
Ilustracje: Matt Busch
Informacje wydawnicze
Wydanie oryginalne: Bantam Spectra 1999
Wydanie polskie: Wydawnictwo Amber 2001
Przekład: Maciej Szymański
Typ publikacji: Opowiadanie
Pełne informacje o wydaniach
Chronologia w uniwersum
Kanoniczność: Legendy
Okres historyczny: Era Nowej Republiki
Czas akcji: 18 ABY


Pasjans według Jade (Jade Solitaire) to opowiadanie napisane przez Timothy'ego Zahna. Pierwotnie zamówiono go do magazynu Adventure Journal 17, ale wydanie numeru anulowano a napisane już opowiadanie wraz z ilustracjami Matt Buscha udostępniono w internecie. W końcu opowiadanie wydano w Stanach dopiero w grudniu 1999 w Opowieściach z Nowej Republiki, które w Polsce wydano w 2001 roku.

Streszczenie

Załoga Wild Karrde, statku należącego wpływowemu Talonowi Karrde i jego organizacji przemytniczej, zostaje zaskoczona przez nieznanych intruzów, którzy przenikają na pokład podczas postoju w porcie kosmicznym. Mara Jade, dowodząca nim podczas nieobecności Karrde'a, nie chcąc ryzykować życia załogi statku, decyduje się nie walczyć z intruzami i godzi się wysłuchać propozycji pracodawcy nieznajomych.

Załoga Wild Karrde zostaje przewieziona do ufortyfikowanej rezydencji znajdującej się niedaleko kosmoportu, a wtedy okazuje się, że porywaczem jest bogaty przemysłowiec Ja Bardrin, właściciel Grupy Bardrin, zajmującej się produkcją i sprzedażą broni oraz podsystemów statków kosmicznych. Obok Korporacji Uoti, z którą od dawna Grupa Bardrina walczyła o dominację, była to najbardziej wpływowa organizacja w sektorze. Bardrin chce rozmawiać z Karrde'em, lecz ten nie jest osiągalny, bo wtedy załatwia interesy w systemie Gekto. Jednak kiedy Bardrin dowiaduje się, że siedzi przed nim słynna Mara Jade, postanawia wplątać ją w swoje interesy. Żąda, żeby Mara pomogła mu uwolnić jego córkę Sansię Bardrin. Sansia podróżując luksusowym jachtem 3000 została schwytana w porcie Makksre przez gang piratów, którzy przekazali ją wraz ze statkiem konsorcjum niewolniczemu z Torpris, kierowanemu przez Drach'nama Chaya Praysha. Bardrin, grożąc zabiciem załogi Wild Karrde, zmusza Marę Jade do współpracy. Kobieta ma przedostać się do fortecy Praysha, odnaleźć Sansię i koniecznie zbiec Winning Gamble, statkiem Sansii, który razem z nią Praysh uzyskał od piratów.

Mara Jade w sali tronowej fortecy Chay Praysha na Torpris

Mara dociera przed bramę fortecy Praysha na Torpis i posługuje się zmyśloną historyjką, według której przywozi dar od Mrahasha z Kvabji. Wtedy pojawia się mieszkanka okalających fortecę slamsów, Togorianka o imieniu H'sishi (które Mara poznała później). Próbuje ona ostrzec Marę przed losem, który spotykał wszystkie ludzkie kobiety odwiedzające Praysha. H'sishi była świadkiem przeszukiwania Mary przez strażników fortecy, którzy rozpakowali także dar Mrahasha. Mara w cylindrze, w którym znajdował się podarunek ukryła swój miecz świetlny. Kiedy strażnicy wyjęli prezent, rzucili opakowanie przyglądającym się żebrakom, jednak H'sishi zauważyła jak Mara z niepokojem obserwuje cylinder i wywalczyła go dla siebie z tłumu włóczęgów.

Kiedy Marę przyprowadzono przed oblicze Praysha, ten ostatni kazał wyrzucić rzekomy prezent Mrahasha i zainteresował się jedynie Marą, która zostaje upokorzona biczami neuronowymi. Następnie odprowadzona zostaje między pozostałe niewolnice pracujące w kadziach z odżywczym szlamem, w którym dorastają poczwarki krizarów i zmuszona do pracy. Mara szybko odnajduje Sansię i wyjawiła jej, że przybyła ją uratować, jednak Sansia twierdzi, że jej ojcu pewnie chodzi jedynie o odzyskanie jej nowoczesnego statku. Mara szybko przygotowuje plan ucieczki i po uzyskaniu potrzebnych do tego rzeczy wprowadza plan w życie. Wznieca pożar i w gęstym dymie, razem z Sansią, ucieka z pomieszczenia z niewolnicami, jednak podczas ucieczki otaczają ją strażnicy Praysha i uciekinierki dają się przyprowadzić przed oblicze pana fortecy.

Okazuje się, że Praysh dowiedział się od Mrahasha, że ten nikogo do niego nie wysyłał i właśnie kiedy Mara uciekała z Sansią, chciał wezwać Marę i wyjaśnić sprawę, bowiem podejrzewał, że Marę przysłało Konsorcjum Uoti, któremu niedawno ukradł nowe prototypy. Podczas przesłuchiwania Mary wprowadzona zostaje przed oblicze Praysha, Togorianka H'sishi, która chce pokazać mu zdobyty wcześniej cylinder, w którym Mara przywiozła rzekomy prezent, na którym widniało logo Konsorcjum Uoti. W rzeczywistości H'sishi odnalazła w cylindrze miecz świetlny Mary i postanowiła przemycić go do fortecy i oddać Marze, o której myślała, że jest Jedi.

Kiedy nadarza się okazja H'sishi atakuje drach’namskich strażników i rzuca miecz Marze, która zabija zbirów Praysha, który jednak zdoła wymknąć się z miejsca bitwy. Następnie wszystkie trzy uciekają z Torpris statkiem Sansii. Kiedy docierają do rezydencji Bardrina, wita je Karrde, który wcześniej opanował posiadłość korzystając z pomocy Noghri pożyczonych mu przez Leię Organę Solo za przysługę, którą była mu winna.

Bardrin przyznaje się, że od początku chodziło mu o prototypy Konsorcjum Uoti, które ukradli handlarze niewolników. Statek Sansii wyposażony w najnowsze sensory miał dokonać analizy systemów obronnych fortecy Praysha, dlatego Bardrin ukartował porwanie córki i przekazanie jej Prayshowi oraz zmusił Marę by wykradła statek. Prototypy i córkę Bardrin zamierzał odbić dopiero po odczytaniu danych z Winning Gamble dostarczonego przez Marę – w tym celu anonimowo przesłał Prayshowi informację twierdzącą, że Mara nie jest wysłanniczką Mrahasha, żeby od razu zmusić Marę do ucieczki statkiem Sansii, bez ratowania tej ostatniej. Wściekła Sansia, po wysłuchaniu tego, podarowała Marze nie tylko dane wywiadowcze ze swego statku, lecz także sam statek. Dane na temat systemów bezpieczeństwa fortecy Praysha, Karrde przesłał Luke'owi Skywalkerowi, który korzystając z nich zniszczył fortecę Praysha i uwolnił niewolnice. Podarowany przez Sansię statek, Mara nazwała Jade's Fire. Natomiast Togorianka H'sishi dołączyła do organizacji Talona Karrde. Mara, zmęczona niebezpiecznym życiem przemytników postanowiła opuścić organizację Karrde’a i przy jego pomocy i finansach dłużnej Karrdowi Grupy Bardrin poprowadzić zupełnie legalną firmę handlową.

Zawartość

[Pokaż/Ukryj]
Postacie Stworzenia Modele droidów Wydarzenia Miejsca
Organizacje i tytuły Rasy rozumne Pojazdy i statki Broń i technologia Różne

Postacie

Stworzenia

Miejsca

Organizacje i tytuły

Rasy rozumne

Pojazdy i statki

Broń i technologia

Różne

Wydania

Data premiery Kraj wydania Numer ISBN Wydawnictwo Objętość Format Cena
1999
(w Opowieści z Nowej Republiki)
USA --- Bantam Spectra 36 stron Druk (twarda) ---
2001
(w Opowieści z Nowej Republiki)
Polska --- Wydawnictwo Amber 36 stron Druk (miękka) ---


Opowiadania opublikowane w Adventure Journal
[Pokaż/Ukryj]
Adventure Journal 1 Pierwszy kontakt - A Glimmer of Hope - Escape from Balis-Baurgh - Breaking Free - Chessa's Doom
Adventure Journal 2 Whispers in the Dark - Out of the Cradle - Big Quince
Adventure Journal 3 Mission to Zila - When the Domino Falls - Changing the Odds - Droid Trouble - Explosive Developments
Adventure Journal 4 Próba ognia - Ostatnia scena - Shadows of Darkness - Starter's Tale
Adventure Journal 5 One of a Kind - A Bitter Winter - Turning Point - Vengeance Strike
Adventure Journal 6 To Fight Another Day - Rendezvous with Destiny - Ringers - Finder's Fee - Kella Rand, Reporting...
Adventure Journal 7 Mist Encounter - Stracona szansa - Odwrót z Coruscant - Passages
Adventure Journal 8 Punkt widzenia - Uhl Eharl Khoehng - W blasku chwały
Adventure Journal 9 Pogromcy smoków - Combat Moon - Lumrunners - Easy Credits
Adventure Journal 10 Only Droids Serve the Maker - Po pierwsze - nie szkodzić - The Capture of Imperial Hazard - Desperate Measures
Adventure Journal 11 Command Decision - Spare Parts - The Most Dangerous Foe - Najdłuższy upadek
Adventure Journal 12 Wypad - Betrayal by Knight - Small Favors - Idol Intentions
Adventure Journal 13 Wypad - Konflikt interesów - Ostatnie rozdanie - Dzień zwany Nocą Umarłych - The Occupation of Rhamalai
Special Ops: Ship Jackers
Adventure Journal 14 Murder in Slushtime - The Breath of Gelgelar - Bez dezintegracji, proszę - Crimson Bounty - Special Ops: Drop Point
Adventure Journal 15 Firestorm - Laughter After Dark - The Great Herdship Heist - Two for One - The Draw
Adventure Journal 16 W ciemności - A Servant of the Empire - Zabawa w Hutta i myszkę - Credit Denied
Adventure Journal 17 Pasjans według Jade - Love Is a Warm Blaster - Shifting Gears - Special Ops: The Art of Infiltration