Zapraszamy na kanał Biblioteki Ossus na YouTube!


W ciemności

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
W ciemności
Autor: Kathy Burdette
Tytuł oryginalny: Gathering Shadows
Wydanie polskie: Amber
2001
w Opowieściach z Nowej Republiki
Wydanie oryginalne: Bantam Spectra
1999
w Tales from the New Republic
Tłumaczenie: Maciej Szymański
Liczba stron: 35
Czas akcji: 4 ABY

W ciemności (Gathering Shadows) to opowiadanie, które napisała i ilustrowała Kathy Burdette. Pierwotnie zamówiono go do Adventure Journal 16, ale wydanie numeru anulowano, a napisane już opowiadanie wraz z ilustracjami udostępniono w internecie. W końcu opowiadanie opublikowane zostało w Stanach w grudniu 1999 w Opowieściach z Nowej Republiki, które w Polsce wydano w 2001 roku.

Streszczenie

W celi imperialnej przebywa mężczyzna, zmaltretowany przez częste i brutalne przesłuchania. Nafaszerowany środkami odurzającymi zdążył już zapomnieć kim jest i co tu robi. Odkrywa, że w ciemnej celi znajduje się jeszcze ktoś – pokiereszowana kobieta. Podczas wspólnej rozmowy mężczyzna przedstawia się tylko nazwiskiem Harkness, bo imienia nie pamięta, ale powoli odzyskuje pamięć. Jego współwięźniem jest Jai Raventhorn, była sierżant sztabowy rozwiązanych Infiltratorów Sojuszu, obecnie pracująca dla wywiadu Nowej Republiki. Wspólnie przypominają sobie, że imperialni śledczy nic z nich nie wyciągnęli. Jednak Harkness wyczuwa, że Jai jest to obojętne.. Wkrótce przyznaje ona, że nie przepada za tym, w co przemienia się Nowa Republika.

W kosmoporcie planety Zelos 2, przemytniczka Platt i jej współpracownik Tru’eb, czekają na informacje. Jakiś czas temu ich wspólnik, Harkness, dostaje cynk o dostawie imperialnej broni, zamaskowanej jako części do statków. Razem planują przejęcie transportu i użycie go do własnych celów. Jednak po udanej akcji sprawy komplikują się. Platt i Tru’eb już wcześniej zauważają, że Harkness prowadzi prywatną wendettę przeciw Imperium i oczywiście nie zadowala się on przejęciem imperialnej broni. Natychmiast zaczyna interesować się punktem docelowym transportu. Okazuje się, że ma on kontakty w wywiadzie Nowej Republiki. Ktoś przekazuje mu informacje, że na Zelos 2 znajduje się grupa operacyjna wywiadu, która poszukuje domniemaną bazę imperialną. Kiedy przemytnicy dogadują sprzedaż zagarniętej broni, Harkness wynajmuje Skiff i zostawia im wiadomość, że niebawem wróci. Ma to miejsce cztery dni temu. Jakiś czas czekają na niego aż w końcu kontaktują władze i proszą o sprawdzenie lokalizacji wynajętego przez Harknessa pojazdu. W końcu do znużonych czekaniem przemytników podchodzi urzędnik portowy i wyjąkuje, że wie gdzie jest poszukiwany skiff. Okazuje się, że jest on w górach na północy, za pustkowiami. Jedynym problemem jest to, że nikt nie zapuszcza się do tych gór, bo umarli potrafią tam chodzić. Zastanawiając się po co właściwie chcą podążyć za Harknessem, wspólnie stwierdzają, że w sumie żadnych innych przyjaciół nie mają, więc ruszają przygotować wyprawę ratunkową.

W celi Jai Raventhorn przypomina sobie wydarzenia, które sprowadzają ją w to miejsce. Tydzień wcześniej przebywa w obozie grupy operacyjnej w górach w rejonie zwanym Nagi Las. Jai, weteran 327 misji bojowych w szeregach Infiltratorów, z których wychodzi bez jedynego draśnięcia, ma poważne wątpliwości co do tej misji. Na własne żądanie przeniosła się do wywiadu, ale otaczające ją żółtodzioby prorokowały kłopoty. Niedoświadczony rodiański porucznik, jej dowódca, wykrywa bunkier pilnowany tylko przez garstkę imperialnych zwiadowców i wbrew jej radom atakuje go z marszu. Atak oczywiście uruchamia zastawioną na nich pułapkę. Niedługo imperialni biorą na cel także obóz, w którym znajduje się Jai. Ogłusza ją wybuch i szturmowcy biorą ją do niewoli. Reszta członków oddziału nie ma tyle szczęścia. Głos Harknessa wyrywa ją ze wspomnień. Pyta ją co pomogło jej nie załamać się podczas przesłuchań. Jai wyznaje mu, że cały czas myślała o swojej młodszej siostrze. Jednak nie może przypomnieć sobie nic konkretnego na jej temat. Kiedy pyta o to samo Harknessa, ten nie pamięta w ogóle nic, ale w końcu przypomina sobie przynajmniej, że ma na imię Dirk.

Zanim przewodnik ucieka ich jedynym środkiem lokomocji, zaprowadza Platt i Tru’eba do Nagiego Lasu. Przemytnicy dosyć szybko odnajdują pogorzelisko, w które zamieniono obóz grupy operacyjnej wywiadu Nowej Republiki. Platt patrząc przez makrolornetkę zauważa bunkier obsadzony przez kilku imperialnych zwiadowców. Wtedy przemytników coś zachodzi od tyłu. Sullustanin w mundurze Nowej Republiki z głową pod dziwnym kątem wyglądający jak tygodniowy trup. Platt strzela w niego wiązką ogłuszającą i trup zwala się na ziemię. Niedowierzający temu co widzą, przemytnicy przyglądają się zjawie. Tru’eb opowiada o tym, jak kiedyś pracował na statku Dużego Quince’a i wśród załogi krążyła opowieść o szturmowcach, którzy po walce spotkali drużynę zabitych kolegów kuśtykającą przez pole bitwy. Tru’eb stwierdza, że prawdopodobnie za to zjawisko odpowiedzialne są robaki rojące się w ranie trupa. Wypuszczając specyficzny rodzaj enzymu, który powoduje elektrostymulację mózgu poprzez sztucznie wzbudzone impulsy nerwowe, powodują poruszanie się nieżyjących już stworzeń. Tak czy inaczej Platt wpada na sprytny pomysł.

Kiedy Harkness budzi się wszystko boli go trochę mniej. Rozradowany zagaduje Jai, która pyta go czy był już kiedyś w podobnej sytuacji. Ku jej zaskoczeniu Dirk odpowiada twierdząco oraz dodaje, że wtedy było gorzej myśląc o tym jak utracił oko. Przy okazji przypomina sobie o Chessie. Była ona jego dziewczyną, myślał nawet o ślubie z nią. Jednak pewnego razu, podczas załadunku towaru na statek, pojawili się szturmowcy zaalarmowani donosem, którzy od razu otworzyli ogień do wszystkich w hangarze. Jai oświadcza Dirkowi, że od razu wiedziała, że Chessa nie żyje. Poznała to po sposobie jakim wymawiał jej imię. Wtedy Harkness odpowiada jej, że ona tak samo gadała o swojej siostrze. Wtedy Jai przypomina sobie, że jej siostra, Morgan Raventhorn, nie żyje. Zginęła podczas bitwy o Endor.

W górach, w kierunku zwiadowców imperialnych, Platt posuwa się krokiem naśladującym żywe trupy. Zanim udający twardzieli żołnierze spostrzegają podstęp giną od strzałów przemytników. Tru’eb i Platt przebierają się w ich pancerze i wyższemu stopniem żołnierzowi zabierają cylinder funkcyjny dzięki, któremu mają nadzieję pokonać kilka drzwi bazy imperialnej. Ruszają wąską rozpadliną znajdującą się za posterunkiem zabitych żołnierzy. Rozpadlina zaprowadza ich na drugą stronę wzgórza gdzie odkrywają płaski teren porośnięty lasem zwany Doliną Umbra. podczas marszu przez dolinę nagle przed nimi znika polana i powstaje dosyć duży otwór w ziemi, przez który wzbija się w powietrze myśliwiec TIE i odlatuje. Platt i Tru’eb decydują się zejść na dół po drabinach serwisowych przymocowanych do ścian bezdennej przepaści aż do znajdującej się na dole bazy imperialnej.

W celi Jai myśli o akcji na Bevell 3. Prowadziła wtedy pięcioosobowy oddział infiltratorów. Mieli za zadanie przechwycić czterech agentów Imperium, ale ktoś zdradził i całą okolicę przeorała eskadra bombowców TIE. Bez szwanku wyszła z tego tylko Jai. Nagle Dirk przerywa wspomnienia Jai stwierdzając, że jest głodny. Kilka minut później przez klapę w drzwiach wrzucono im jedzenie. Dirk domyśla się, że są podsłuchiwani i mówi o tym Jai. Zaraz po tym imperialni wywlekają ją z celi.

Rano Tru’eb i Platt docierają wreszcie na dno przepaści. Przemykając wokół trenujących szturmowców docierają do włazu pod platformą lądowniczą. Biorąc właz za wejście dla droidów naprawczych Platt wsuwa cylinder funkcyjny w szczeline czytnika i drzwi otwierają się odsłaniając oddział szturmowców przygotowujący się do patrolu. Zanim imperialni ogarniają sytuację, Platt i Tru’eb przechodzą między nimi. Jednak szybko rusza pościg ich śladem i wywiązuje się strzelanina. Przemytnikom udaje się dotrzeć do turbowindy i zjechać do bloku więziennego.

Śledczy i pani major bezskutecznie przesłuchują Jai, stosując większość znanych im brutalnych sztuczek. W końcu pani major wpada na genialny, jej zdaniem, pomysł polegający na wykorzystaniu do złamania infiltratorki jej współwięźnia, którego ma zamiar na jej oczach torturować. W tym celu odsyła śledczego po więźnia i pozostaje z Jai sama. Jai oczywiście natychmiast wykorzystuje błąd pani major i atakuje osamotnionego dręczyciela.

Strażnicy próbując zabrać Harknessa z celi słono płacą za niedocenienie go. Po unieszkodliwieniu kilku imperialnych w końcu udaje się jednemu z nich dorwać do Dirka. Zanim strażnik uszkadza go zbyt mocno zjawiają się Platt i Tru’eb. Strażnik dający dotąd ciężkie lanie Dirkowi jest zszokowany niespodziewanym atakiem przemytników waha się przez chwilę, co umożliwia Harknessowi załatwić go jego własnym hełmem. Platt i Tru’eb próbują zabrać Dirka, ale ten nie chce uciekać bez Jai i rusza wraz znimi w kierunku sali przesłuchań. Niestety cylinder funkcyjny nie umożliwia otwarcia tych drzwi. Na domiar złego za ich plecami otwierają się drzwi turbowind, z których wysypuje się cała załoga bazy. Ku zdziwieniu wszystkich otwierają się wcześniej zamknięte drzwi, z których wychodzi JAi trzymająca blaster przy głowie pani major, która okazuje się być dowódcą tej placówki imperialnej. Jai oświadcza zebranym żołnierzom, że przed chwilą odbyła wraz z pani dowódcą rozmowę z władzami Zelos 2 i władze planety, wstrząśnięte faktem istnienia tajnej placówki imperialnej na ich terenie przyłączyły się do Nowej Republiki. Wystarcza mała sugestia dotycząca możliwości bombardowania bazy przez skorych do paniki Zelosian i nikt nie przejmuje się więcej pani dowódcą i intruzami. Drugi w kolejności oficer imperialny zarządza ewakuację i pozwala Jai i jej towarzyszom odlecieć wahadłowcem klasy Lambda. Zabierając ze sobą pani dowódcę czym prędzej odlatują.

Na pokładzie statku śmiertelnie zmęczone towarzystwo korzysta z chwili spokoju i szykuje się iść spać. Dirk proponuje Jai przyłączenie do nich. Zanim Jai zasypia, stwierdza, że mogło by się jej to nawet podobać.

Zawartość


Opowiadania opublikowane w Adventure Journal
[Pokaż/Ukryj]
Adventure Journal 1 Pierwszy kontakt - A Glimmer of Hope - Escape from Balis-Baurgh - Breaking Free - Chessa's Doom
Adventure Journal 2 Whispers in The Dark - Out of The Cradle - Big Quince
Adventure Journal 3 Mission to Zila - When The Domino Falls - Changing The Odds - Droid Trouble - Explosive Developments
Adventure Journal 4 Próba ognia - Ostatnia scena - Shadows of Darkness - Starter's Tale
Adventure Journal 5 One of A Kind - A Bitter Winter - Turning Point - Vengeance Strike
Adventure Journal 6 To Fight Another Day - Rendezvous with Destiny - Ringers - Finder's Fee - Kella Rand, Reporting...
Adventure Journal 7 Mist Encounter - Stracona szansa - Odwrót z Coruscant - Passages
Adventure Journal 8 Punkt widzenia - Uhl Eharl Khoehng - W blasku chwały
Adventure Journal 9 Pogromcy smoków - Combat Moon - Lumrunners - Easy Credits
Adventure Journal 10 Only Droids Serve The Maker - Po pierwsze - nie szkodzić - The Capture of Imperial Hazard - Desperate Measures
Adventure Journal 11 Command Decision - Spare Parts - The Most Dangerous Foe - Najdłuższy upadek
Adventure Journal 12 Wypad - Betrayal by Knight - Small Favors - Idol Intentions
Adventure Journal 13 Wypad - Konflikt interesów - Ostatnie rozdanie - Dzień zwany Nocą Umarłych - The Occupation of Rhamalai
Special Ops: Ship Jackers
Adventure Journal 14 Murder in Slushtime - The Breath of Gelgeral - Bez dezintegracji, proszę - Crimson Bounty - Special Ops: Drop Point
Adventure Journal 15 Firestorm - Laughter After Dark - The Great Herdship Heist - Two for One - The Draw
Adventure Journal 16 W ciemności - A Servant of The Empire - Zabawa w Hutta i myszkę - Credit Denied
Adventure Journal 17 Pasjans według Jade - Love is a Warm Blaster - Shifting Gears - Special Ops: The Art of Infiltration





Poczytaj o Gwiezdnych wojnach na Star Wars Extreme!