Fregata eskortowa EF76 Nebulon-B/Legendy

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.
(Przekierowano z Fregata typu Nebulon-B)

Przejdź do wersji kanonicznej.
Przeglądasz legendarną wersję tego artykułu.


To oburzające. Nie macie dowodów!

Ten artykuł wymaga uzupełnienia źródeł.


To hasło nie posiada kompletu źródeł dla zawartych w nim informacji. Jeśli znasz ich pochodzenie, skoryguj/dodaj ich spis w sekcji Źródła oraz zweryfikuj ich prawdziwość. Następnie poproś Strażników o usunięcie szablonu.

Fregata Nebulon-B
Podstawowe dane
Pełna nazwa: Fregata eskortowa EF76 Nebulon-B
Producent: Kuat Drive Yards
Rodzaj: Okręt kosmiczny
Specyfikacja techniczna
Długość: 300-400 m
Silniki: 7 silników jonowych
Prędkość w atmosferze: 800 km/h
Prędkość w kosmosie: 40 MGLT
Hipernapęd: Triple Taim klasy 2
Uzbrojenie:
Kadłub: Wzmacniany stopem tytanowym
Osłony:
Różne
Załoga: 920
Pasażerowie: 75
Ładowność: 6000 t
Cena: 14 500 000 cr[źródło?]
Przynależność:



Fregata eskortowa EF76 Nebulon-B zaprojektowana została dla Marynarki Imperialnej przez firmę Kuat Drive Yards jako nowy środek obrony przed powtarzającymi się rajdami myśliwców rebelianckich na słabo bronione konwoje zaopatrzeniowe.

Charakterystyka

Korwety, pełniące do tego czasu rolę okrętów eskortowych, okazywały się bezsilne w starciach z dużo zwrotniejszym i mniejszym przeciwnikiem. Zamiast bronić frachtowców, musiały same walczyć o przeżycie. Tymczasem fregata eskortowa, przenosząca dwa dywizjony myśliwców i uzbrojona zarówno w działka przeciw myśliwcom, jak i cięższe turbolasery, okazała się bardzo efektywną eskortą nawet dla dużych i powolnych zgrupowań transportowców. Wykazywała się dwukrotnie większą skutecznością niż dotychczas stosowane eskortowce. Myśliwce rebelianckie czy pirackie nie mogły już dłużej bezkarnie wybierać sobie celów podczas gdy kilka z nich związywało eskortę - teraz na straży stał okręt, który mógł sprawić atakującym niejedną nieprzyjemną niespodziankę. Fregatę Nebulon zaprojektowano tak, żeby w przypadku wyższe konieczności mogła nawiązać walkę z większym okrętem wojennym nieprzyjaciela. Korwety czy inne lżejsze jednostki eskortowe nie miały szans w starciu z na przykład krążownikiem. Nebulon natomiast był w stanie związać taki okręt walką i dać frachtowcom czas na ucieczkę.

Każdy kij ma jednak dwa końce: niedługo po wprowadzeniu okrętów tego typu do służby, całkiem pokaźna ilość załóg fregat eskortowych przeszła wraz ze swoimi okrętami na stronę Rebelii. Wkrótce na wzór przechwyconych jednostek Rebelia sama zaczęła produkować własne Nebulony. Okazało się, że Imperium, projektując okręt dla siebie, równocześnie dało Sojuszowi to, czego najbardziej mu brakowało: jednostkę liniową, mogącą służyć jako okręt dalekiego zwiadu lub dowodzenia, zdolną do samodzielnych działań, przenoszącą myśliwce, a także kandydata na znakomity okręt korsarski. W początkowym okresie, kiedy mało kto zdawał sobie sprawę, że okręty tego typu są już i w rękach rebeliantów, zdarzały się nawet przypadki, że fregata rebeliancka przedstawiała się konwojowi w miejscu jego formowania jako jego przydziałowa eskorta (uprzednio pozbywszy się w odpowiedni sposób lub opóźniwszy przybycie "oryginalnej" jednostki), po czym w najmniej spodziewanym momencie, daleko od jakiejkolwiek bazy Imperium, przekazywała eskortowanym jednostkom informację, że właśnie przeszły na własność Rebelii[źródło?].

Zgodnie z rebeliancką praktyką szerokiego modyfikowania posiadanych jednostek, niektóre fregaty Nebulon przerobiono tak, aby służyły jako statki szpitalne, inne na dobrze uzbrojone frachtowce, jeszcze inne z kolei, ze względu na swoje doskonałe systemy wykrywania i łączności, pełniły role jednostek dowodzących małymi zgrupowaniami floty. Niektóre fregaty wpadły też w ręce piratów lub korsarzy, czasem zdobyte, a czasem po prostu kupione na czarnym rynku, którzy po odpowiednich modyfikacjach wykorzystywali je jako swoje jednostki flagowe.

Źródła

Zobacz kolekcję grafik dotyczących
fregat eskortowych EF76 Nebulon-B.
Pierwotna wersja tego artykułu pochodzi z zasobów Stoczni Sluis Van. Artykuł umieszczony za wiedzą i zgodą Zarządu Stoczni.