Star Wars Roleplaying Game (WEG)

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.

Star Wars Roleplaying Game (SW RPG) systemu d6 to gra fabularna osadzona w świecie znanym z cyklu filmowego Gwiezdne wojny, wydawana przez firmę West End Games w latach 1987-1998.

System cieszył się dużą popularnością i przynosił firmie wymierne zyski, jednak "na skutek błędnych decyzji finansowych" wydawnictwo West End Games zbankrutowało w 1998 roku, tracąc tym samym licencję na wydawanie gry fabularnej Star Wars. Od tego czasu system Star Wars d6 nie jest wydawany (jego miejsce zajęła gra stworzona przez Wizards of the Coast), nadal cieszy się jednak popularnością wśród fanów.

Wydania

Stworzono następujące wydania tej gry:

  • Pierwsze (Star Wars Roleplaying Game) - w roku 1987 (czarna okładka na wzór plakatu filmowego)
  • Drugie (Star Wars Roleplaying Game, 2nd Edition) - w roku 1992 (granatowa okładka z głową Lorda Vadera)
  • Drugie poszerzone (Star Wars Roleplaying Game, 2nd Edition, Revised & Expanded) - w roku 1997 (czarna okładka z Sokołem Millenium i myśliwcami)

W sumie przez 11 lat wydano ponad 100 pozycji spod znaku SW RPG, w tym podręczniki źródłowe, gotowe przygody, materiały poświęcone tworzeniu postaci, projektowaniu i prowadzeniu przygód i kampanii itp.

Przez wiele lat system RPG stanowił podstawowe źródło informacji o świecie Gwiezdnych wojen dla autorów tworzących licencjonowane materiały - książki, komiksy itp. Na podstawie tych materiałów tworzono m.in. serię Przewodników po..., a z West End Games ściśle współpracowali pisarze tacy jak Timothy Zahn, Michael A. Stackpole czy Kathy Tyers.

Mechanika

Mechanika tego systemu opiera się na rzutach klasycznymi sześciennymi kośćmi do gry.

System tworzenia postaci jest bardzo elastyczny - nie istnieją klasy czy profesje, znane z niektórych innych systemów. Od strony mechaniki postać opisana jest za pomocą sześciu cech zwanych atrybutami (zręczność, wiedza, zdolności mechaniczne, percepcja, siła, zdolności techniczne) oraz zestawu umiejętności, z których każda podporządkowana jest pod konkretny atrybut (np. uniki - zręczność, pilotowanie myśliwców kosmicznych - zdolności mechaniczne). Wartość atrybutu lub umiejętności przekłada się na liczbę kości, którą można wykorzystać podczas testu.

Testy przeprowadzane są za pomocą rzutu przeciwko ustalonemu poziomowi trudności lub przeciw rzutowi przeciwnika. Bohater posiada Punkty Mocy oraz Punkty postaci, które można wykorzystać dla poprawienia wyników testów. Punkty postaci pełnią równocześnie rolę punktów doświadczenia - można wydawać je na rozwinięcie poszczególnych atrybutów i umiejętności postaci.

Linki zewnętrzne


Pierwotna wersja tego artykułu pochodzi z Wikipedii (zgodnie z licencją CC-BY-SA 3.0). Jej historię i autorów możesz obejrzeć pod tym adresem.