Zapraszamy na kanał Biblioteki Ossus na YouTube!


Industrial Light & Magic

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.
(Przekierowano z ILM)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Logo Industrial Light and Magic
Industrial Light and Magic (ILM) to firma specjalizująca się w produkcji efektów wizualnych i cyfrowych założona w 1975 roku przez Georga Lucasa. Obecnie ILM jest częścią "koncernu" Lucasfilm Ltd.

Historia

ILM zostało stworzone wtedy, kiedy studio efektów specjalnych należące do 20th Century Fox zostało zamknięte, a Star Wars już zaczynało swą fazę produkcji. Na początku ILM umiejscowione zostało w Van Nuys w Kalifornii by potem przenieść się do San Rafael. A teraz znajduje się w Letterman Digital Arts Center w luksusowej części San Francisco. ILM nadal jednak korzysta z części studyjnej w San Rafael, która zostałą wybudowana w 1991 roku specjalnie dla części modelarskiej firmy.

W 1977 roku ILM tworzyło efekty specjalne dla Nowej nadziei - miały być takie, jakich nigdy jesczez w kinie nie widziano. Douglas Trumbull, znany z Odysei Kosmicznej 2001 polecił do pracy Johna Dykstrę, który zebrał niewielką grupkę studentów, modelarzy i artystów, którzy stworzyli efekty specjalne do Nowej nadziei. Spośród tych osób w ILM zostali na dłużej Dennis Muren, Richard Edlund, Joe Johnston i Phil Tippet.

Podczas produkcji Imperium kontratakuje George Lucas zreformował tę firmę. Teraz, pod nazwą Industrial Light and Magic ekipa zaczęła tworzyć efekty dla licznych filmów, takich jak Park Jurajski, Harry Potter, Star Trek, Indiana Jones, Opowieści z Narni, Piraci z Karaibów, Mission Impossible, Znaki i wiele innych.

Photoshop

Jednym z najsławniejszych programów opracowanych przez ILM jest Adobe Photoshop, który pod koniec lat 80. powstał jako program graficzny wykorzystywany właśnie przez ILM. Ciekawostką jest, że Thomas Knoll, brat Johna Knolla, specjalisty od efektów specjalnych w Gwiezdnych wojnach, nadal jest jednym z głównych programistów Photoshopa. Obecnie Photoshop jest dostępny do kupienia na wolnym rynku.

Nagrody Akademii Filmowej

  • 1997: Star Wars, A New Hope
  • 1980: Star Wars, The Empire Strikes Back
  • 1981: Indiana jones and the Raiders of the Lost Ark
  • 1982: E.T.
  • 1983: Star Wars, Return of the Jedi
  • 1984: Indiana Jones and the Temple of Doom
  • 1985: Cocoon
  • 1987: Innerspace
  • 1988: Who Framed Roger Rabbit
  • 1989: The Abyss
  • 1991: Terminator 2: Judgement Day
  • 1992: Death Becomes Her
  • 1993: Jurassic Park
  • 1994: Forrest Gump

Poza tym ILM otrzymało dwadzieści nominacji do Oscara, w tym między innymi za Atak klonów, Mroczne widmo, A.I. Sztuczna Inteligencja, Pearl Harbor, Dragonheart i Twister.

Przełomowe osiągnięcia

  • 1977: Po raz pierwszy używana jest technika motion control, polegająca na przesuwaniu kamery po zaprogramowanej ścieżce przed modelem. Po montażu wygląda to tak, jakby to model (np. statek kosmiczny) się przesuwał - tak kręcono wszystkie loty kosmiczne od czasów Nowej nadziei.
  • 1982: Po raz pierwszy stworzono całkowicie generowaną komputerowo scenę. Była to "Scena Genesis" w filmie "Star Trek II".
  • 1985: Pierwsza, całkowicie wygenerowana cyfrowo postać. Był to "witrażowy rycerz" w filmie "Młody Sherlock Holmes".
  • 1988: Pojawia się pierwsza scena morfingu - czyli płynnej przemiany jednej postaci w drugą w filmie "Willow".
  • 1989: Pojawia się pierwsza postać wygenerowana w 3D. Jest to pseudopod w filmie "Otchłań".
  • 1991: Pierwszy częściowo cyfrowo generowany główny bohater. Był to T-1000 w "Terminatorze 2".
  • 1992: Po raz pierwszy pojawia się cyfrowo tworzona ludzka skóra w filmie "Śmierć, która stała się nią" (Death becomes her).
  • 1993: Technika cyfrowa po raz pierwszy użyta, aby od podstaw stworzyć żywe istoty. Są to dinozaury w "Parku Jurajskim".
  • 1994: Kreskówkowe efekty w "Masce".
  • 1999: Pierwszy całkowicie cyfrowo generowany główny bohater - Jar-Jar Binks w Mrocznym widmie.

Pixar

W 1979 roku Lucasfilm rozpoczął tworzenie grafiki komputerowej, po zatrudnieniu Edwina Catmulla. Dział animacji komputerowej rozwinął się i został sprzedany Stevowi Jobsowi (współwłaścicielowi Apple) i tak powstała firma Pixar, która stworzyła pierwszy kinowy, połnometrażowy film całkowicie wygenerowany komputerowo - Toy Story (1995). W 2006 roku Pixar za cenę 7,4 miliarda dolarów został kupiony przez Disneya. Lucas w połowie lat 80. przeżywał kłopoty finansowe i niepotrzebne mu było drugie studio animacji komputerowej. ILM robił prawie to samo.

Zobacz też

Linki zewnętrzne






Poczytaj o Gwiezdnych wojnach na Star Wars Extreme!