Dyskusja Archiwisty:Orzeszek

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.

Witaj Orzeszek!

Witam w Bibliotece Ossus! Mam nadzieję, że będziesz się tu dobrze bawić. Jeśli chcesz pisać nowe hasła lub edytować już istniejące, a nie masz doświadczenia z systemem Wiki, to koniecznie potwierdź adres e-mail i zapoznaj się z działem pomocy Biblioteki Ossus.

Po prawej stronie centrum pomocy widnieje menu z listą wszystkich stron zawierających zasady Biblioteki i porady dla edytujących. Zapoznanie się z nimi pozwoli Ci oszczędzić w przyszłości czas i uniknąć wielu powszechnych błędów.


Zacznij naukę od zapoznania się z podstawowymi zasadami oraz najczęściej zadawanymi pytaniami.

Pamiętaj o podstawach: pisz samodzielnie i bezpośrednio na podstawie źródeł, pamiętaj o encyklopedyczności i obiektywności.

Stosuj podgląd: tworząc lub edytując hasło, korzystaj z opcji "Pokaż podgląd", która pozwoli Ci podejrzeć stan artykułu przed zapisem. Pozwoli Ci to uniknąć konieczności wielokrotnych edycji, jeśli popełnisz jakiś błąd lub zapomnisz o dodaniu pewnych informacji.

Jeśli masz pytania: zadaj je w Sali Zgromadzeń. Możesz też poprosić o pomoc Strażników Biblioteki, zadając pytanie na ich stronie dyskusji. Podpisz swoją wypowiedź czterema tyldami (~~~~), aby ułatwić im udzielenie odpowiedzi!

Najlepszą nauką jest przeglądanie zasobów Biblioteki. Zanim napiszesz swoje hasło - popatrz, jak wyglądają inne - dotyczy to zarówno samego stylu haseł, jak i ich budowy, którą możesz podejrzeć za pomocą opcji "Edytuj".

Mam nadzieję, że spodoba Ci się Biblioteka i pomożesz w jej rozwoju, stając się aktywnym Archiwistą.

Nie zapomnij napisać jak się o nas dowiedziałeś / dowiedziałaś!
Pozdrawiam, Mustafar29!

Źródła

Hej. Podawanie źródeł to u nas obowiązek - po to znajduje się sekcja na dole każdego artykułu. Jeśli któraś informacja nie jest poparta odpowiednim źródłem, zostaje oznaczona szablonem {{Src}} i po jakimś czasie jeśli źródło się nie pojawi - usuwana. Dlatego proszę też o uzupełnienie swojej ostatniej edycji. Pozdrawiam--signjedi.png Darth Kwiatkowski Dyskusja  13:30, 29 gru 2017 (CET)

No to tak - widzę że nieźle próbowałeś i nawet jak na pierwszy raz poszło nieźle, ale jest kilka rzeczy o których warto wspomnieć. Pierwszą sprawą jest to, że gdybyś na przyszłość szukał informacji o czymkolwiek w kwestii edytowania, zajrzyj do stron pomocy. Wszystko odpowiednio masz podlinkowane w wiadomości powitalnej na górze twojej dyskusji. Skoro już wziąłeś się za przypisy to wyjaśnię, że dopisek name="TLJsłownik" stosujemy tylko, jeśli dany przypis pojawia się kilkukrotnie i w tekście w kilku miejscach znajduje się informacja z tego konkretnego źródła. Wówczas najpierw tworzymy name dla danego przypisy (w tym przypadku wybrałeś TLJsłwonik), a potem we wszystkich miejscach gdzie dane info się jeszcze pojawia, piszemy tylko <ref name="TLJsłownik" />. Wówczas wszystko jest krótsze i łatwiejsze. Gdy przypis jest jeden piszemy zwyczajne <ref>''[[Ostatni Jedi: Słownik ilustrowany]]''</ref>. Poza tym jeśli gdzieś pojawia się nowe źródło sam przypis nie wystarczy - bo źródło pochodne powinno pojawić się w sekcji "źródła". Wszystko co musisz wiedzieć w tej kwestii jest tutaj i tutaj. Jeśli jednak planujesz edytować coś w przyszłości - powinieneś zapoznać się z całą sekcją "Tworzenie i edytowanie", bo zawarte są tam podstawowe info na temat naszej strony i działania odpowiednich sekcji. Pozdrawiam--signjedi.png Darth Kwiatkowski Dyskusja  14:14, 29 gru 2017 (CET)

Czas przeszły

Tym razem wszystko z przypisami jest okej, ale nie zapominaj o stosowanym przez nas czasie przeszły. Wszystko co opisujemy powinno być napisane z perspektywy czasu. Poza tym w swoich edycjach zupełnie pomijasz jakiekolwiek linkowania (niebieskie napisy na nazwach innych artykułów). Pozostaje mi tylko ponownie odesłać do stron pomocy i prosić o zapoznanie się z nimi, ponieważ tak jak już mówiłem to obowiązkowe do dalszego edytowania. Pozdrawiam --signjedi.png Darth Kwiatkowski Dyskusja  16:03, 29 gru 2017 (CET)

Przypisy

Joł. Przed przypisami nie dajemy spacji :) Pozdr.Mustafar29 (dyskusja) 21:48, 29 gru 2017 (CET)

Tworzenie haseł

Hej. Oczywiście, że Cię pamiętam i bardzo chętnie pomogę. Artykuł najlepiej tworzyć poprzez wpisanie nazwy artykułu który chcemy napisać w naszą wyszukiwarkę i naciśnięcia w czerwony napis w zdaniu "Utwórz stronę „(xyz)” na tej wiki". Wtedy pojawi się okno edycji, w którym wpisujemy treść strony. Tabelka o której mówisz nazywa się infobox i jest dostępna po wpisaniu odpowiedniej frazy z naszą wyszukiwarkę. W tym przypadku, jako że mowa o zwierzętach, wystarczy wpisać Szablon:Zwierzę, ale infoboxy dostępne są także dla postaci, ras, pojazdów, droidów oraz wielu więcej. Teraz trzeba tylko skopiować zawartość szablonu i przekopiować ją do artykułu, a następnie wypełnić odpowiednie jego parametry (czyli w tym przypadku np. nazwa, planeta pochodzenia, występowanie i tak dalej). Warto wspomnieć, że te parametry których nie wypełnisz nie wyświetlą się w gotowym artykule, więc nie trzeba ich usuwać. Na koniec umieszczamy zdjęcie, które trzeba przesłać na nasz serwer za pomocą opcji "prześlij plik" po lewej stronie ekranu. Kiedy plik zostanie przesłany na serwer, przekopiuj jego nazwę do parametru "foto.jpg", a jeśli wszystko pójdzie dobrze, po zastosowaniu podglądu grafika powinna pojawić się na górze infoboxu. Na koniec chciałbym zapewnić cię, że nierozumienie czego bądź proszenie o pomoc nie jest niczym złym i nie powinieneś się tym przejmować. Każdy kiedyś zaczynał, a ja sam lekko ponad rok temu byłem na twoim miejscu. Wszystko co trzeba to wykazać chęć rozwijania się i stosować się do uwag administracji oraz moderacji, która zawsze chętnie Ci pomoże. Odnosząc się do reszty wiadomości która napisałeś to chciałem uspokoić Twoje obawy - wpisy piszemy w dyskusji osoby do której chcemy napisać, czyli zrobiłeś to prawidłowo. Gdybyś napisał w swojej dyskusji, nikt z nas nie dostałby powiadomienia o Twojej wiadomości, a w taki sposób wiem, że ktoś do mnie napisał. Dodam jeszcze, że aby lepiej było zidentyfikować osobę, która do nas napisała, podpisujemy wszystkie wpisy w dyskusjach za pomocą czterech tyld (~~~~), które automatycznie generują nam podpis. Można też robić to za pomocą drugiej kratki od prawej strony znajdującej się nad oknem edycji, po której naciśnięciu tyldy wstawią się same. W razie jakbyś jeszcze z czymś miał problem, lub potrzebował pomocy, pisz śmiało. Będę tu przez najbliższe 3 godziny, więc powinienem odpowiedzieć szybciej niż robię to teraz. Pozdrawiam i życzę powodzenia przy pisaniu --signjedi.png Darth Kwiatkowski Dyskusja  01:00, 31 gru 2017 (CET)

Zupełnie zapomniałem, a warto o tym wspomnieć. Gdybyś miał jakiś kłopot możesz także podejrzeć inne artykuły o podobnej tematyce. Być może będzie tam coś czego szukasz. Pzdr.--signjedi.png Darth Kwiatkowski Dyskusja  01:02, 31 gru 2017 (CET)


Grafiki

Witaj. Widzę, że nie radzisz sobie z obsługą grafik. Musisz wiedzieć, że istnieją strony pomocy, które opisują, jak należy postępować z plikami. Przeczytaj więc koniecznie:

Jeśli po lekturze masz dalsze pytania, zapytaj innych Archiwistów w Sali Zgromadzeń albo poproś o pomoc któregoś ze Strażników. Bardziej doświadczeni Archiwiści również przyjdą Ci z pomocą.

Bardzo proszę o zastosowanie się do tej informacji. Dalsze niewłaściwe postępowanie z wgrywaniem/opisem plików graficznych może przysporzyć niepotrzebnej pracy administratorom, a dla Ciebie skończyć się ograniczeniem możliwości edycji w Bibliotece Ossus.

Pozdrawiam, Darth Kwiatkowski

Podpis

Elo :) Jak nie wiesz, jak się podpisać, to po prostu wpisz ~~~~. Wzór ten automatycznie wygeneruje Twój nick, a także datę i godzinę. Moc z tb Mustafar29 (dyskusja) 14:12, 1 sty 2018 (CET)

Fathiery

Hej. Artykuł o fathierach został już poprawiony więc napiszę co i jak oraz co było źle i dlaczego:

  • Jeśli w internecie gdziekolwiek znajdują się zdjęcia tego, o czym piszemy artykuł, powinniśmy je dodać, a tym bardziej jeśli sami je wcześniej przesłaliśmy. Twoje przemyślenia są przykładem tego, czemu lepiej jest dodawać grafiki na stronę dopiero po względnym napisaniu swojego artykułu, jako ostatnią czynność przed dodaniem go na stronę. Otóż przy dłuższych hasłach zauważysz, że często ciężko jest przewidzieć ile dokładnie grafik użyjesz, albo tak jak mówisz, czy jest ona potrzebna. Zgadzam się, że przesłany plik nie jest i może ideałem przedstawienia fathiera, ale jest jednym z jedynych jakie można znaleźć. Po jakimś czasie powinno pojawić się więcej jego grafik, więc najwyżej się ją później podmieni.
  • "Bawienie się" w podawanie licencji i tym podobnych, to obowiązek jeśli chcesz przesyłać pliki na naszą stronę. Wkleiłem ci wyżej kilka info odnośnie stron pomocy co do przesyłana grafik, które jak sam pisałeś, już przeczytałeś. Wszystko jest tam w miarę logicznie wyjaśnione, więc proszę o zapoznanie się z nimi, a w razie czego możesz śmiało do mnie pisać to chętnie pomogę.
  • Edytowanie nazwy artykułu jest zarezerwowane tylko dla administracji i moderacji, ponieważ w przeciwnym razie byłyby tu lekki bajzel. Gdybyś chciał przenieść jakiś artykuł, poinformuj o tym kogoś z adminów, napisz o tym w opisie edycji artykułu, jego dyskusji lub poprzez szablon {{DoPrzeniesienia}}.
  • Pamiętaj, że źródła które posiadasz nie są jedynymi, a jeśli hasło które piszesz nie zawiera kompletu dostępnych na jego temat źródeł, powinno być oznaczone jako {{DoPoszerzenia}}.
  • Jeśli artykuł jest w miarę długi, to można podzielić go na sekcje takie jak między innymi charakterystyka, historia itp.
  • W artykule zupełnie pominąłeś interwiki i przypisy. Nie pozostaje mi w tej kwestii nic innego jak także odesłać do stron pomocy. Klasycznie, jeśli czegoś nie zrozumiesz lub będziesz potrzebował wyjaśniania wątpliwej kwestii, pisz śmiało.
  • Reszta mniejszych błędów lub niedopatrzeń to kwestie mniej istotne, ale także ważne, więc przeglądaj bieżące zmiany w artykułach twojego autorstwa, aby wiedzieć co zostało zrobione źle lub co można było zrobić lepiej.

Na sam koniec zapewniam Cię, że wszystko to są klasyczne błędy nowych użytkowników i nie ma się co nimi przejmować. Z czasem wszystko będzie przychodzić samo i jeśli tylko będziesz wykazywał dalszą chęć rozwijania swoich umiejętności, to niedługo powinno być lepiej. Pozdrawiam i życzę powodzenia.--signjedi.png Darth Kwiatkowski Dyskusja  15:48, 1 sty 2018 (CET)

Re: Interwiki

Hej. Zgadza się, oznacza to, że na sąsiednich wikiach powinno się dodawać interwiki do naszych wersji językowych, a jak już nie na wszystkich, to chociaż na samej Wookieeedii. Pzdr.--signjedi.png Darth Kwiatkowski Dyskusja  22:50, 2 sty 2018 (CET)

Różne

Podpis.png
Hej. Aby było wiadomo, kto zostawił wiadomość, na końcu każdej swojej klikaj przycisk, który zaznaczyłem na zielono na grafice u góry. I pamiętaj, jeżeli nie znasz źródła – nie wstawiaj ani pliku, ani żadnej innej informacji. Bazowanie na źródłach jest najważniejszą zasadą Biblioteki Ossus. Pozdrawiam i życzę powodzenia w wykonywaniu następnych edycji :) --Mustafar29 (dyskusja) 13:29, 5 lut 2018 (CET)

Re: Han Solo

Czoem. Kwiatkowski mnie prosił o odpowiedź, bo sam ma awarię komputera i nie będzie go przynajmniej do środy. A i przy okazji to ja usunąłem tamten plik, więc się dobrze zgrywa. Autorem w takim przypadku (czyli logotypów filmu) praktycznie zawsze będzie szeroko rozumiany Lucasfilm Ltd., jednak źródło jest konieczne, właśnie po to, żeby uniknąć takich sytuacji. Po przesłaniu przez Ciebie tamtej grafiki przejrzałem na szybko kilka miejsc, gdzie mogła by się ona pojawić (filmweb, wikipedia, ostatnie wpisy na polskim fanpage'u SW na facebooku), jednak nic nie znalazłem. Więc szansa, że mógł być to fanowski logotyp była stosunkowo duża (ludzie tworzą własne trailery, więc logotyp to akurat małe piwo). Dlatego też grafika została usunięta. Ale wracając do samego źródła. Najlepiej jakby to był wpis na oficjalnym fanpage'u SW, a jeśli takiego nie uda Ci się zlokalizować, to wystarczy link na YT do odpowiedniego filmu (oczywiście też tego co jest na oficjalnym kanale). I na przyszłość staraj się nie przesyłać grafik bez podania autora i źródła, bo my tez jesteśmy ludźmi, nie mamy czasem czasu przekopywać się przez internet, żeby coś znaleźć, więc łatwiej i bezpieczniej po prostu taki plik usunąć, żeby uniknąć ewentualnego dodawania nieoficjalnych plików. Pozdr. --signstraznik.png Totus Dyskusja  22:44, 5 lut 2018 (CET)

Re:Nic ważnego

Hej! Odpowiedź na to pytanie jest prostsza niż myślisz. Otóż liczby te oznaczają liczbę znaków dodanych lub odjętych z artykułu. Jeśli w skutek jakiejś edycji artykuł zostanie skrócony o ileś liter, wtedy liczba będzie czerwona, a jeśli przybędzie kilka nowych, wówczas liczba zostanie oznaczona na zielono. Ponadto automatycznie pogrubiają się wyniki wyższe niż 500, co ma ułatwiać odróżnienie większych edycji spośród ostatnich zmian. Pozdrawiam--signjedi.png Darth Kwiatkowski Dyskusja  01:12, 10 lut 2018 (CET)

A się wetnę. Ramka, której mówisz jest aktualizowana ręcznie tutaj. Od wprowadzenia jej wiele osób starało się regularnie (raz na tydzień) podmieniać tam hasła, ale każdego w końcu dopadało życie i wypadł z rytmu. Możesz śmiało tamtą listę edytować, byle tylko robić to z głową (nie forsować na siłę samych swoich artykułów, unikać wrzucania jednozdaniowych stubów, a tym bardziej artykułów, które oberwały szablonami w stylu DoWeryfikacji, DoDopracowania, czy Źródła). Pozdr. --signstraznik.png Totus Dyskusja  10:52, 10 lut 2018 (CET)