Zabawa w Hutta i myszkę

Z Biblioteki Ossus, polskiej encyklopedii ''Gwiezdnych wojen''.

Zabawa w Hutta i myszkę
Hutt and Seek
Autor/rzy:
Informacje wydawnicze
Wydanie oryginalne: Bantam Spectra
1999
Wydanie polskie: Wydawnictwo Amber
2001
Przekład: Maciej Szymański
Typ publikacji: Opowiadanie
Pełne informacje o wydaniach
Chronologia w uniwersum
Kanoniczność: Legendy
Okres historyczny: Era Nowej Republiki
Czas akcji: 8 ABY


Zabawa w Hutta i myszkę (Hutt and Seek) to opowiadanie, które napisały wspólnie Tish Pahl i Chris Cassidy. Pierwotnie zamówiono go do Adventure Journal 16, ale wydanie numeru anulowano, a napisane już opowiadanie wraz z ilustracjami Joe Corroney'a udostępniono w internecie. W końcu opowiadanie opublikowane zostało w Stanach w 1999 roku w zbiorze opowiadań pt. Opowieści z Nowej Republiki, który w Polsce wydano w 2001 roku.

Streszczenie

Fenig Nabon wpatruje się w niebo stojąc na lądowisku kosmoportu miasta Leb'reen. Leb'reen, znajdujący się na planecie Ryloth, jest siedzibą kilku Twi'lekańskich klanów. Fen czeka na przylot Furii, statku należącego do Mistryli. Wraz ze wspólniczką Ghitsą Dogder wynajęły te tajemnicze kobiety-wojowniczki. Porozumiały się z reprezentującą je Jedenastką i podpisały umowę na przewóz ich dwoje wraz z towarem na Nal Hutta, gdzie zostawiły statek Fen, Star Lady. Całe przedsięwzięcie było pomysłem Ghitsy, za co Fen była na nią wściekła. Jej plan był kompletnie szalony, tak samo jak ona kiedy wplątała się w to zamiast dalej szmuglować raavę między Socorro i Coruscant.

Po przylocie Furii, wysiadają z niej dwoje Mistryle – znana Fenig wcześniej Shada D'ukal i nowicjuszka Dunc T'racen. Pierwsze trudności zaczynają się kiedy Shada odkrywa co jest owym „towarem”. Ghitsa w imieniu Hutta Durgi, dogadała się z klanem Shak a konkretnie z Brin'shakiem z Twi'lekańskiej Agencji Talentów i zawarła kontrakt na wynajęcie pięciu twi'lekańskich tancerek. Mistryle niechętne niewolnictwu nie bardzo wierzą w tę bajeczkę i zagroziły zerwaniem umowy z Fen i Ghistą. Jednak wystarczyło, żeby umiejętnie przypomniano im jak bardzo ich lud potrzebuje pieniędzy i pozwolić Shadzie pogadać z tancerkami dla upewnienia się czy lecą one z własnej woli.

Lądowanie Fenig Nabon i Ghitsy Dogder kapsułą ratunkową na Nal Hutta.

Ghitsa, przystępując do następnego etapu swojego planu, na każdym kroku prowokuje Mistryle podkreślając obrzydliwość brania udziału w transakcji, która Twi'lekanki w rzeczywistości przemienia w niewolnice. Zdezorientowana takim zachowaniem Shada próbuje wypytać Fen. Jednak Fenig, przybrana córka zamordowanego na Ord Mantell Jetta Nabona, który w ciężkich dla Mistryli chwilach dawał im zarobić, nie wyjawia jej co jest grane.

Podróż wlecze się powoli przy oglądaniu Wiadomości codziennych a zwłaszcza głównej sensacji tygodnia – porwaniu Leii Organy przez Hana Solo tuż przed jej ślubem z księciem Isolderem. Przy tej okazji Ghitsa nie potrafi sobie podarować czepiania się nazbyt widocznego zafascynowania Fen Hanem Solo. Po wyjściu z nadprzestrzeni sensory wykrywają boję przekaźnikową. Boja znajdowała się w miejscu, w którym lecąc z Ryloth na Nal Hutta trzeba wyjść z nadprzestrzeni, żeby przeprowadzić następny skok, tym razem do Gromady Naps Fral, skąd przeprowadza się trzeci skok kończący się w przestworzach Nal Hutta. Mimo zniszczenia jej przez Shadę, informacja o ich przybyciu została już wysłana. Shada podejrzewa, że boję mogli zostawić piraci ryllowi działający na tych szlakach, jednak Fen obstawia raczej na ponowne pojawienie się Karazackiej Spółdzielni Niewolniczej. Kiedyś Karazackich łowców niewolników przegonił z tych stron Jabba, któremu nie podobało się, że kradną mu oni Twi'lekańskie niewolnice. Jednak Jabba nie żyje już od czterech lat.

Zanim Fury wyskakuje w Naps Fral, Mistryle decydują, że wyjdą z nadprzestrzeni trzy sekundy wcześniej niż oblicza to komputer nawigacyjny, ponieważ przewidują, że tuż po ich pojawieniu się w proponowanym przez komputer miejscu zostaną natychmiast zaatakowane, unieruchomione, obrabowane i zabite.Ze względu na to, że większość koordynatów skoków nadprzestrzennych ustalano z pewnym zapasem, tworząc swego rodzaju strefę bezpieczeństwa w promieniu jednej lub dwóch sekund wokół punktu wyjścia, Shada ma nadzieję, że wyskakując trzy sekundy wcześniej zaskoczy właścicieli boi, którzy pewnie zakładają, że nikt nie chce ryzykować kolizję ze statkami latającymi poza strefą wyjścia z nadprzestrzeni.

Zgodnie z tym, co przewidziała Shada, zaraz po ich przedwczesnym wyjściu z nadprzestrzeni, tuż koło nich przelatuje wiązka z działa jonowego. Atakujący ich statek klasy Firespray zostaje natychmiast ostrzelany pociskami udarowymi przez Dunc. Po krótkiej, ale zażartej walce, firespray znika w kuli ognia. Z odczytu jego sygnału identyfikacyjnego okazuje się, że statek nazywał się Indenture i należał do karazackiego koordynatora logistycznego Krassisa Trelixa. Kiedy wcześniej karazaccy łowcy niewolników używali go do rajdów na Rubieże nazywali go Zbawienie. Po zniszczeniu Kontraktora nic nie przeszkadza im by wykonać ostatni skok w stronę Nal Hutta.

Podczas ostatniego etapu podróży Ghitsa dalej prowokuje Mistryle, natomiast Fen po kilku próbach włamuje się wreszcie do terminala komputerowego i według planu Ghitsy wgrywa do systemu wcześniej przygotowane dane. W ten sposób kończy się jej rola w tym szalonym przedsięwzięciu i reszta należy już do Ghitsy. Podczas kolejnej sprzeczki z Dunc, Ghitsa wyjawia, że jest radcą Huttów, co zaskakuje nawet Fen. Mistryle, którym Ghitsa wyjawia coraz lepsze szczegóły prawdziwego losu tancerek, zaczynają być naprawdę wściekłe.

Kiedy Fury wyskakuje do normalnej przestrzeni niedaleko Nal Hutta, Mistryle w końcu decydują się zerwać kontrakt i pakują obie do kapsuły ratunkowej, którą wystrzeliwują na Nal Hutta. Jednak po rozmowie z uwolnionymi Twi'lekankami odkrywają, że uważają one Fen za bohaterkę i przekazują im holokostkę z wiadomością dla nich. Zanim ją mogą odtworzyć namierza je jeden z huttańskich kosmoportów i wtedy Dunc z przerażeniem zauważa, że transponder identyfikuje ich statek jako karazacki Indenture, więc czym prędzej czmychają w nadprzestrzeń.

Tymczasem kapsuła z Fen i Ghitsą w środku twardo ląduje w bagnistym bajorze na powierzchni planety. Zbiegiem okoliczności bajorko znajduje się na terytorium klanu Durgi, któremu służy Ghitsa. Po tym co obie wypełzają z bagna, Ghitsa kontaktuje Durgę. Kiedy niedługo pojawia się Durga na barce żaglowej w asyście oddziału strażników, żąda od swojego radcy wyjaśnień. Radca Ghitsa Dogder opowiada mu o tym, jak banda nikczemnych łotrów, których wynajęła do przewozu niewolnic wykradła im tancerki a je wyrzuciła w kapsule na Nal Hutta by spotkał je obrzydliwy los z rąk jej pana.. Zdenerwowany Durga kazał wziąść obie na celowniki i wtedy Ghitsa proponuje mu, że za 70000 kredytów poda mu dwa powody, dla których je nie zabije. Durga zgadza się na to. Wtedy Ghitsa stwierdza, że pierwszym powodem jest Huttański Kodeks Handlowy, sekcja C, podsekcja 12.4e – prawo o ochronie radców i posłańców według, którego jeżeli Durga unicestwi swego radcę, to przepadną wszystkie umowy, które zawarł on w imieniu klanu. Nie zapomniała przypomnieć Durdze słynny Kryzys handlu huttyjskiego i bankructwo klanu Vermilic po tym jak wyjątkowo głupi Hutt z tego klanu zabił swego radcę. Drugim powodem, dla którego Durga nie zabije Ghitsę jest to, że bez jej pomocy nie odzyska swych niewolnic. Zaproponowała mu kod identyfikacyjny frachtowca, który wynajęła, planowaną trasę przelotu i dane właściciela z rejestru statków. Na potwierdzenie swych informacji doradza mu sprawdzić w kosmoportach Nal Hutta dane statku, z którego wystrzelono ich w kapsule. Durga zgadza się zapłacić jej połowę od razu a resztę po sprawdzeniu danych. Jednak przy okazji stwierdza, że jest to ostatni ich wspólny interes i zabiera jej tytuł jego radcy.

Na Fury Shada i Dunc odtwarzają holokostkę i dowiadują się z niej, że Ghitsa ma zamiar sprzedać Huttom dane Kontraktora oraz opis sposobu w jaki muszą pozbyć się sygnatury tego karazackiego statku. Następnie hologram Fen wyjawia im, że slicer Durgi na danych przekazanych przez Ghitsę znajdzie ślady pewnych kłopotliwych transakcji między Karazacką Spółdzielnią Niewolniczą i Twi'lecką Agencją Talentów Brin'shaka, co w połączeniu z wojną syndykatów między KSN i klanem Durgi powinno chwilowo wyeliminować handel Twi'lekankami. Na koniec nagranie Fen poprosiło Shadę by odstawiła Twi'lekanki do Kala'uun na Ryloth, gdzie zaufany Klan Dira czeka już na nie. Powinne one tam być bezpieczne, bowiem klan Shak wykiwał dwa lata temu Nową Republikę na dostawach ryll koru , ale sprawa się sypnęła i teraz stara się siedzieć cicho, żeby nie zwracać na siebie uwagi. Jeżeli chodzi o zapłatę, to Fen obiecuje przysłać na konto Mistryli 20000 kredytów z pieniędzy otrzymanych od Durgi a resztę doradza im wytargować w ryll koru od klanu Dira, który powinien być wdzięczny za odzyskanie swych dziewczyn.

Na Nal Hutta Fen i Ghitsę zawieziono do portu Bilbousa, gdzie Fen zostawiła swój statek. Najszybciej jak się da opuszczają Przestworza Huttów. Podczas podróży Ghitsa wyjawia Fen całą prawdę kryjącą się za calym przedsięwzięciem. Chodzi o to, że Ghitsa bardzo chciała skończyć z pracą dla Durgi, bowiem śmiertelność między radcami jest jeszcze większa wśród tancerek, która sięgała 70 %. Jeżeli radcę nie wykończy Hutt dla, którego pracuje, to zrobi to konkurencyjny klan huttyjski. Zresztą rodzina Dogder, pracująca dla Huttów od pokoleń, utraciła już dwóch swoich członków w tym interesie. Podczas ich rozmowy lecą Wiadomości codzienne, z których ku niezadowoleniu Fen dowiadują się, że księżniczka Leia Organa poślubi Hana Solo. Ogłoszono także, że Dathomira staje się światem otwartym dla Alderaańczyków i Nowa Republiaka przeznacza 200 000 000 kredytów na pomoc finansową dla przyszłych kolonistów. Ghitsa stwierdza, że nie udawała jeszcze arystokratkę, ale taki pomysł bardzo jej się podoba.

Zawartość

[Pokaż/Ukryj]
Postacie Stworzenia Modele droidów Wydarzenia Miejsca
Organizacje i tytuły Rasy rozumne Pojazdy i statki Broń i technologia Różne

Postacie

Stworzenia

Wydarzenia

Miejsca

Organizacje i tytuły

Rasy rozumne

Pojazdy i statki

Broń i technologia

Różne

Wydania

Data premiery Kraj wydania Numer ISBN Wydawnictwo Objętość Format Cena
1999 (w Opowieści z Nowej Republiki) USA --- Bantam Spectra 35 stron Druk (twarda) ---
2001 (w Opowieści z Nowej Republiki) Polska --- Wydawnictwo Amber 35 stron Druk (miękka) ---


Opowiadania opublikowane w Adventure Journal
[Pokaż/Ukryj]
Adventure Journal 1 Pierwszy kontakt - A Glimmer of Hope - Escape from Balis-Baurgh - Breaking Free - Chessa's Doom
Adventure Journal 2 Whispers in the Dark - Out of the Cradle - Big Quince
Adventure Journal 3 Mission to Zila - When the Domino Falls - Changing the Odds - Droid Trouble - Explosive Developments
Adventure Journal 4 Próba ognia - Ostatnia scena - Shadows of Darkness - Starter's Tale
Adventure Journal 5 One of a Kind - A Bitter Winter - Turning Point - Vengeance Strike
Adventure Journal 6 To Fight Another Day - Rendezvous with Destiny - Ringers - Finder's Fee - Kella Rand, Reporting...
Adventure Journal 7 Mist Encounter - Stracona szansa - Odwrót z Coruscant - Passages
Adventure Journal 8 Punkt widzenia - Uhl Eharl Khoehng - W blasku chwały
Adventure Journal 9 Pogromcy smoków - Combat Moon - Lumrunners - Easy Credits
Adventure Journal 10 Only Droids Serve the Maker - Po pierwsze - nie szkodzić - The Capture of Imperial Hazard - Desperate Measures
Adventure Journal 11 Command Decision - Spare Parts - The Most Dangerous Foe - Najdłuższy upadek
Adventure Journal 12 Wypad - Betrayal by Knight - Small Favors - Idol Intentions
Adventure Journal 13 Wypad - Konflikt interesów - Ostatnie rozdanie - Dzień zwany Nocą Umarłych - The Occupation of Rhamalai
Special Ops: Ship Jackers
Adventure Journal 14 Murder in Slushtime - The Breath of Gelgelar - Bez dezintegracji, proszę - Crimson Bounty - Special Ops: Drop Point
Adventure Journal 15 Firestorm - Laughter After Dark - The Great Herdship Heist - Two for One - The Draw
Adventure Journal 16 W ciemności - A Servant of the Empire - Zabawa w Hutta i myszkę - Credit Denied
Adventure Journal 17 Pasjans według Jade - Love Is a Warm Blaster - Shifting Gears - Special Ops: The Art of Infiltration